dinsdag 6 juni 2006

SACD

Sinds begin dit jaar heb ik een super audio cd-speler, oftewel een SACD-speler. Wat is dat nou precies, Peter, een SACDinges? Nou, men beweert dat je stereo albums in SACD formaat net zo goed klinken als het origineel in de studio. Ik ben eens in een studio geweest en heb daar geluisterd naar de geluidskwaliteit van een opname en ik moet zeggen dat ik het toen een beetje dof vond. Datzelfde is met SACD zo; het klinkt een beetje dof, maar na een luistersessie van een kwartier valt dat al niet meer op. Wat wel opvalt, is de gedetailleerdheid die je hoort omdat het afgespeeld wordt over 6 speakers en het overall dus sowieso beter klinkt dan de normale cd. En je kunt echt uren luisteren zonder dat er "luistermoeheid" optreedt, dat wil zeggen, dat je geen pijn in je oren krijgt o.i.d.. In ieder geval, ik ben erg blij met dit systeem. Mijn favoriete sacd’s van dit moment zijn:

1. Jeff Wayne - The War of the Worlds
2. Depeche Mode - Violator
3. Peter Gabriel - Up
4. Pink Floyd - Dark Side of the Moon
5. Frankie Goes To Hollywood - The Sonic Collection

Geen opmerkingen: