donderdag 15 juni 2006

Carpoolstrook

Je opwinden over de file vind ik erg stompzinnig, maar soms kan ik er niets aan doen en doe ik het toch. Neem nou bijvoorbeeld die carpoolstrook. Je zou zeggen dat dat slechts 1 baan is, zonder op- of afrit, gescheiden van het overige verkeer door twee betonnen muurtjes, dus zou het verkeer logischerwijs door moeten rijden. Niet dus. Drie dingen die een file veroorzaken op de carpoolstrook:

1) Het matrix bord boven de snelweg. Begrijp me goed, de matrix borden die ik bedoel hangen boven de A1, niet boven de carpoolstrook! Dus je zit in je (sl)O(w)pel Astra en je ziet rechts van je dat er een matrix bord hangt met 50. Wat doe je? In de ankers, natuurlijk, wat dacht jij dan! Ik wil ook stilstaan!
2) De brug over de Vecht blijkt toch elke dag weer een nauwelijks te nemen horde. Geen idee waarom, maar voor de brug wordt er geremd. Soms sta je zelfs stil.
3) Er zit een bocht in de weg. Jawel! Ik vroeg mij altijd af waarom mensen daar ook afremmen, maar sinds vandaag weet ik het (met dank aan een Slowpel Astra-chauffeur). Die mensen verwachten namelijk dat er van de andere kant ook een auto kan komen. Idioot? Nee hoor, de bocht is onoverzichtelijk en dus, want dat heb je geleerd toen je rijexamen deed, rem je af want je weet nooit wat eraan kan komen. Dat het dus werkelijk onmogelijk is dat een auto je tegemoet zal komen op de carpoolstrook, dat komt bij deze mensen niet op. Nee, anders hadden ze wel in een echte auto gereden en niet in een Slowpel.

Samenvattend kan je zeggen dat de carpoolstrook een spelletje De Zwakste Schakel is. Immers, je rijdt altijd net zo snel als de langzaamste. En ja, dat is meestal een Slowpel-rijder. Zou Netelenbos dan toch gelijk hebben gehad? Zij zei dat degene die vooraan in de file rijdt de oorzaak van de file is, omdat die niet doorrijdt.

En ja, ik rij tegenwoordig ook in een Slowpel, maar niet uit overtuiging. Als het aan mij lag probeerde Al Kaida een anti-tankraket uit op dat hok (als ik er niet inzit, maar dat spreekt vanzelf).

Geen opmerkingen: