vrijdag 23 juni 2006

Onverstaanbaar

Gisteren had ik het over zanger(es)(s)(en) die de woorden niet goed uitspreken of gewoon een spraakgebrek hebben. Een kleine zijsprong op dat thema zijn die nummers die op zich prachtig gezongen zijn, maar door de luisteraar niet goed gehoord worden.

Zo waren er eind jaren '90 de Venga Boys met hun nummer We're going to Ibiza. Ik had destijds een collega die mij het nummer had horen zingen en er van overtuigd was dat ik "We're going to eat pizza" had gezongen. Het moment van openbaring kwam toen ze het nummer luidkeels met de alternatieve tekst meezong in een volle woonkamer. Tot grote hilariteit van alle aanwezigen, uiteraard.

Maar zelf heb ik ook jaren gedacht dat Frank Boeijen "Wie wil er bloed op de achterbank van een gevilde geit" zong in zijn tophit uit 1983, Zwart Wit. De tekst was natuurlijk "Wie wil er bloed op de achterbank van de werkelijkheid".

In Amerika was er eens iemand die keihard met een nummer van Jimi Hendrix meezong. In plaats van de tekst "Excuse me while I kiss the sky" zong hij in een overvolle kroeg "Excuse me while I kiss this guy".

Omdat er blijkbaar meer mensen zijn die andere teksten horen dan er gezongen wordt, is er een website in het leven geroepen; genoemd naar de tekst die verkeerd verstaan werd door die zingende jongen in een kroeg. Altijd leuk om een saaie vrijdagmiddag een beetje op te fleuren.

Geen opmerkingen: