maandag 15 september 2008

The Great Gig In The Sky

Zojuist is bekend geworden dat organist/pianist/oprichter van Pink Floyd Richard Wright is overleden.

Ik vind het vreselijk dat hij is overleden. Voor de band Pink Floyd was hij van onschatbare waarde. Tenminste, in het begin. En dat waren nu net de platen die ik als eerste van de bibliotheek leende: als eerste Wish you were here, toen de platen uit eind jaren '60/begin jaren '70, waarop Rick echt nog zijn stempel kon drukken, en daarna pas The Wall en Dark Side of the Moon. Gebiologeerd luisterde ik als 16-jarige naar nummers als Remember A Day, See Saw, Shine On You Crazy Diamond en The Great Gig In The Sky. Vóór alles riep hij een sfeer op in die nummers en dat was naar mijn mening een ongelooflijk groot gedeelte van de sound van de band. Eind jaren '70 raakte hij wat ondergesneeuwd door de ego's van met name Roger Waters en David Gilmour, werd zelfs uit de band gegooid in 1980, maar werd ook weer in genade aangenomen voor een album en een tour in 1987.
Voor de fans van Pink Floyd is dit een inktzwarte dag, want nu is het helemaal zeker dat deze band nooit meer zal optreden. De laatste keer was op Live8 in 2005. En ik baal als een stekker dat ik 'm nooit live heb gezien toen ik de kans had in 1994.

Richard Wright overleed aan de gevolgen van kanker en is 65 geworden.

Geen opmerkingen: