donderdag 5 juni 2008

Secret

Afgelopen maandag was ik zo'n beetje aan het zappen toen ik langs een programma van Bram van Splunteren kwam en bleef hangen. Hij had zijn ervaringen met The Secret omgezet in een mini-documentaire. Eerder had ik er al iets over in mijn krant gelezen en wat ik toen gelezen had kwam ook overeen met wat Bram zei. Namelijk, hoe je "de Wet van de Aantrekkingskracht" kan aanwenden om iets te bereiken. Door je droom dan vervolgens te visualiseren en je te focussen op je doel, bereik je wat je wilt. Zo kan je dan, aldus The Secret, eindelijk dat huis hebben dat je altijd wilde of die auto of dat kind of wat dan ook. Prachtig.
Niet dus. Want volgens aanhangers van The Secret geldt het andersom ook. Als er wat negatiefs in je leven gebeurt heb je dat over jezelf afgeroepen. In de uitzending kwam er een jongen in beeld die de ramp in Enschede had meegemaakt en daarna psychisch en lichamelijk de weg was kwijt geraakt. Bram ging met die jongen praten en met een man die trainingen geeft in The Secret. Die "trainer" zei heel gemakkelijk dat die jongen dat over zichzelf had afgeroepen door een negatieve levenshouding. Maar dat gold, volgens de "trainer", bijvoorbeeld ook voor mensen met kanker of hart- en vaatziekten, die hadden het zelf allemaal over zich afgeroepen door negatief te zijn en te focussen op het verkeerde.
Moet je daar eens over nadenken. Deze "trainer" beweert dus dat je geen kanker krijgt als je het niet wilt. Maar hoe zit het dan met kinderen die kanker krijgen? Denk jij nou echt dat een kind van, ik noem maar wat, 5 jaar ermee bezig is dat hij kanker kan krijgen? Denk je dat een kind er überhaupt mee bezig is dat hij dood kan gaan? Nee, natuurlijk niet. Maar er is nog een uitweg voor The Secret. Dan komt het door de ouders dat zo'n kind ziek wordt, die hebben hun angst geprojecteerd op hun kind.
Hoe langer ik erover nadenk, hoe erger ik het ga vinden. Toen die "trainer" uitgesproken was zei Bram in de voice-over "en hier haak ik af". En ik met hem.
Een sadistischer levenshouding dan van deze "trainer" ben ik eigenlijk nog niet tegen gekomen.

Geen opmerkingen: