dinsdag 3 juni 2008

Het blauwe licht

Soms mis ik het tv-programma Het Blauwe Licht nog wel eens. Het was een programma waarin andere tv-programma's besproken werden door twee intellectuelen (Anil Ramdas en Stephan Sanders) en twee steeds variërende gasten. Zij zaten dan rond een soort keukentafel waarbij elk van de gasten een tv voor de neus had. Er werden dan fragmenten getoond uit diverse programma's en vervolgens gaf elke aanwezige zijn mening over het getoonde. Zo herinner ik me een uitzending waarin Paul de Leeuw te gast was en waarin gepraat werd over Big Brother. Paul zag, als enige, dat dit de toekomst was van tv. Maar Stephan Sanders wilde graag weten wat de diepere laag was. Nou, die was er niet en daar moest je maar snel aan wennen, aldus Paul de Leeuw.
Afgelopen zondag zat ik naar de finale van De Italiaanse Droom te kijken, een niet helemaal geslaagde reality show waarbij de kandidaten een eigen Bed & Breakfast konden winnen in Italië. De houterige horkerigheid die door de verliezers ten toon werd gespreid was een analyse door Sanders en Ramdas waard geweest. Ik hoorde het Stephan Sanders al roepen "Kijk, dan slaat hij daar zijn arm om haar heen, maar hij doet dat alleen omdat hij dat ziet bij dat andere stel. Kijk maar, zij denkt ook 'wat doet ie nou, dat doet ie anders echt nooit'?".

Geen opmerkingen: