zaterdag 29 september 2007

In de krant!

Bij mij thuis valt elke dag Trouw op de mat. Alhoewel ik minstens 10x per jaar de vraag krijg "waarom heb jij geen abonnement op De Gele Raaf?" (alsof wanneer je in de financiële wereld werkzaam bent, verplicht bent om de slechtste krant van Nederland te lezen), blijf ik trouw aan Trouw.
Afgelopen donderdag stond er een column in de krant van Ephimenco, een columnist die ik over het algemeen meteen oversla vanwege zijn opiniërende stukken. Maar dit keer had hij een column geschreven waar ik het helemaal mee eens was. Het ging over de uitspraken van Maxima dat de Nederlandse identiteit niet bestaat. Wat Maxima heeft gezegd is volgens mij namelijk oliedom. Eén van de dingen die Nederlanders namelijk een identiteit geeft is het koningshuis. Je hoeft de tribunes bij een voetbalwedstrijd van het Nederlands elftal maar rond te kijken om te weten dat dat waar is. Als jij, als toekomstig koningin zegt, dat er geen Nederlandse identiteit bestaat, ontken je, volgens mij, je eigen bestaansrecht. En eerlijk waar, dat is letterlijk het eerste dat ik dacht op het moment dat ik de krant opensloeg en Maxima's verhaal las.
Toen ik dus die column las waarin Ephimenco in iets mooiere bewoordingen hetzelfde zegt, vond ik dat ik daarop naar de krant toe moest laten weten dat ik het daar mee eens was. Dus heb ik donderdag tussen neus en lippen door even een mailtje gestuurd naar de redactie van Trouw:

"Bij het lezen van de uitspraken van Maxima over de Nederlandse identiteit bekroop mij het gevoel dat ze niet weet dat ze het hout voor de brandstapel onder de monarchie heeft helpen aandragen. Immers, als Nederand geen identiteit heeft, is het blijkbaar ook niet nodig om een monarchie in stand te houden. Zelden was ik het zo met een column van Ephimenco eens als afgelopen donderdag."

Vandaag is het mailtje geplaatst in de krant! En het is niet alleen geplaatst, het stond bovenaan in de ingezonden brievenrubriek. En dat is nog niet alles, want de hoofdredacteur schrijft op de volgende pagina een stukje over het verschil tussen krantenlezers en internetlezers van Trouw. Om een lang verhaal kort te maken, een krantenlezer schrijft in mooie volzinnen brieven aan de redactie en vervolgens geeft hij een voorbeeld van zo'n mooie volzin: "Bij het lezen van de uitspraken van Maxima over de Nederlandse identiteit...". Maak me gek!!!

Geen opmerkingen: