vrijdag 21 juli 2006

Album Top 101 - Nummer 3

3 Jeff Buckley - Grace

Eigenlijk heeft Jeff Buckley maar één album gemaakt, maar dat is ook meteen wel een briljante. Jeff overleed in mei 1997 terwijl hij bezig was met de opnamen van een opvolger voor Grace toen hij besloot om een eindje te gaan zwemmen in de Mississippi. Met zijn kleren aan. Foutje. Hij ging onder en kwam pas een paar dagen later weer boven.

In april 1997 had ik op een platenbeurs, op aanraden van Bart, een cd-single gekocht met The Last Goodbye van Jeff Buckley. Ik had het nummer een paar keer gedraaid en vond het ook erg goed, maar toen Jeff het ruime sop koos wilde ik toch wel meer van die plaat horen waar iedereen zo laaiend enthousiast over was. Dus toog ik naar Concerto in Amsterdam en kocht daar Grace. Die avond stopte ik de cd in de speler en ging luisteren. Voor de daarop volgende 3 weken heb ik naar niets anders geluisterd dan naar dit album. Het was ook een van de weinige keren dat ik een cd beluisterde en dat ik na afloop zoiets had van "Wat was dàt?" En 'm vervolgens nog een keer startte. En daarna nog een keer. En nog een keer. Meenam in de trein en thuis gekomen weer draaide.

Geen opmerkingen: