donderdag 27 juli 2006

Album Top 101 - Nummer 2

2 The Beatles - Sergeant Pepper's Lonely Hearts Club Band

Op de lagere school zat ik in een klas die achteraf bezien vrij uniek was. Van de hele klas zat er slechts één jongen op voetbal, de rest bespeelde allemaal een muziekinstrument in zijn vrije tijd. Behalve Peter van der Ent, want die deed allebei niet!
In ieder geval, ik liep op een dag in de bibliotheek toen ik oud-klasgenoot Martijn tegenkwam op de cd-afdeling. Ik vroeg aan hem of dat album van The Beatles wat was. Hij zei van ja, dus nam ik ‘m mee, maar het kwartje viel nog niet echt.

De openbaring kwam pas in 1993 toen ik Bart de Boer ontmoette. We raakten aan de praat over muziek en één van de eerste albums die ik van hem leende was Sergeant Pepper’s. Het was het begin van een warme vriendschap waarbij de interesse in muziek en vooral de verhalen achter de muziek centraal staat. Sergeant Pepper’s greep me doordat het zo tijdloos klonk, zo’n aparte sound, aparte liedjes over aparte onderwerpen. En dan die verhalen achter het album.

Paul McCartney zat in een vliegtuig van Amerika naar Engeland toen hij bedacht dat het volgende Beatle-album wel onder een andere groepsnaam uitgebracht zou kunnen worden. En zo is de naam van het album bedacht.
Tijdens het intro van het nummer Lovely Rita hoor je, als je goed luistert, iemand "Ooh wow!" roepen. Dat was John Lennon die de galm op zijn koptelefoon helemaal geweldig vond klinken.
Staan de initialen van Lucy in the Sky with Diamonds nou echt voor LSD of was het een tekening van zoon Julian waarop zijn buurmeisje vloog door een sterrenhemel met diamantjes?
Tijdens de opnames gebruikten ze (voor het eerst?) drugs, maar producer George Martin mocht het niet weten. Dus namen ze op een avond John Lennon, die zo stoned was als een garnaal, mee naar het dak van de Abbey Road Studios om af te koelen. Hij viel bijna van het dak.

En zo zijn er nog veel meer verhalen, maar buiten die verhalen is er natuurlijk de muziek die tijdloos is. Een briljant album van briljante muzikanten op het hoogtepunt van hun carriëre.

Geen opmerkingen: