zondag 6 januari 2008

Guust


Al jaren ben ik een enorme liefhebber van de strips van Guust Flater. Toen ik deze strips voor het eerst onder ogen kreeg moet ik een jaar of 10 geweest zijn. Toen dacht ik nog, hoe heerlijk naïef, dat het leven op een kantoor anders is dan in de strip beschreven wordt. Tegenwoordig weet ik wel beter! Wie heeft bijvoorbeeld nog nooit een gevecht geleverd met het kopieerapparaat (en verloren!), of een collega gehad die de meest vreselijke dingen aan het bereiden was in de magnetron van kantoor, of mensen ontmoet zoals Pruimpit en Demesmaeker? Of zo onbekommerd willen zijn? Heb je ook altijd al willen weten wat mensen in hun koffertje hebben als ze naar kantoor gaan? Guust geeft het antwoord.
Maar voor mij zijn de echte helden uit deze strip de dieren. Zoals de poes bijvoorbeeld getekend is, zo bewegen poezen in het echt ook! En ik heb ook wel eens ergens gelopen dat ik "hiaaaaaaaarrrrr" hoorde. Waarna ik vervolgens een meeuw voorbij zag vliegen en bij mezelf dacht "kijk, dat is dus Guust's Meeuwtje".
Eerder heb ik wel eens geschreven over Guust's muisje Kaassie, maar toen kon ik geen goed plaatje vinden van dit unieke beestje ter illustratie. Daarom nu in de herkansing (ook al heet 'ie in het laatst verschenen album ineens "Cheese"!).

Geen opmerkingen: