maandag 21 januari 2008

Cassettedeck

Vorige week heb ik na lang zoeken weer een cassettedeck gekocht. In principe moet dit mijn laatste cassettedeck zijn. Hij dient dan ook eigenlijk alleen om mijn oude tapejes over te zetten naar het digitale tijdperk. Zo hoorde ik afgelopen week mijn tweede uitzending die ik ooit heb gemaakt van 11 december 1993.
December 1993 markeerde een nieuwe tijd voor het radiostation dat voorheen illegaal vanuit de duinen bij Egmond aan Zee uitzond onder de naam Radio Noordzee. Ik was in die tijd vaak te gast bij Alle remmen los, het programma van Erik Hoogland en Jan de Boer, en ik zag mijzelf ook wel een programma maken - bovendien was het een lang gekoesterde droom. Dus trok ik de stoute schoenen aan en schreef een brief aan het bestuur van Radio Noordzee. Uiteindelijk kreeg ik als antwoord dat er in november een vergadering zou zijn van Noordzeeërs en dan mocht ik ook langskomen.
Dat deed ik natuurlijk en na de vergadering ging ik naar Mik Verbeek toe en vroeg hem om een programma. Hij vroeg of ik ervaring had. "Nee", zei ik, "maar ik wéét dat ik het kan!". Nou, vooruit dan maar. Zaterdagochtend van 8 tot 10, maar dan wel met een technicus, dan kon ik mij concentreren op mijn teksten.
Zo gebeurde het dat ik op 4 december 1993 om 8 uur 's ochtends begon met mijn radio carrière. Die uitzending heb ik nog niet teruggeluisterd, want dat tapeje heb ik nog niet gevonden.
Die technicus heeft het trouwens niet lang bij mij uitgehouden. Als ik me niet vergis heb ik hem na 2 of 3 uitzendingen zeer subtiel (niet dus) de deur gewezen. Die jongen heb ik daarna nooit meer gezien.

Geen opmerkingen: