maandag 5 november 2007

Ik studeer, dus ik kraak

Afgelopen week stond hier in Amsterdam in het teken van de kraakbeweging. Toevallig had ik het een paar dagen voor de ontruiming op het Damrak met collega Onno over het nut van kraken. Onno was van mening dat krakers in feite diefstal pleegden; ik zag het iets genuanceerder. Ik kan namelijk wel begrijpen dat je, om een signaal af te geven, een pand kraakt dat meer dan een jaar leeg staat. Als je daar bovenop dan ook nog eens weinig geld hebt, ach...waarom dan niet. Maar als het pand weer opgeëist wordt moet je dan ook wel direct opkrassen.
Maar sinds afgelopen week is mijn begrip eigenlijk wel omgeslagen in de richting van Onno. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat er bij een ontruiming doden gaan vallen? En dat was wel gebeurt als de politie een kolom had omgeflext. Bovendien had ik er twee ochtenden last van met de tram!
Voor de volgende keer stel ik voor dat als de krakers zich heftig verzetten tegen uitzetting, de politie zich terugtrekt waarna er een sloopkogel door het gebouw gejaagd wordt. Ben je meteen van drie problemen af: gebouw, krakers en dragers van PLO-sjalen. Zo 80's die sjaal...

Geen opmerkingen: