woensdag 29 maart 2006

Album Top 101 - Deel VIII

Vandaag publiceer ik maar 5 albums uit mijn album top 101, want vanaf nummer 25 publiceer ik ze per stuk omdat ik bij elke plaat wel een verhaal heb.

Zo'n verhaal heb ik bijvoorbeeld ook bij Led Zeppelin's Physical Graffiti. In 1991/92 zat ik voor een jaar high school in de VS. Vóórdat ik daar naar toe ging had ik Henk Westbroek ooit een keer op de radio horen zeggen dat hij 1 van de mooiste platenhoezen aller tijden die van Physical Graffiti vond, omdat die hoes perfect gebruik maakt van de mogelijkheden die het formaat je biedt (bood). Zoals je op de foto hiernaast ook ziet, het is een huis met ramen, waarbij de binnenhoezen (het was nl een dubbel-lp) lieten zien wat er achter de raampjes van het huis te zien zou zijn. Zo stonden o.a. Lee Harvey Oswald, King Kong, Laurel & Hardy en Led Zeppelin zelf ineens te kijk achter de raampjes als je de plaat weer in de hoes deed.
Anyway, Henk had het dus op de radio over die hoes en zei daarbij dat als je 'm ooit tegen zou komen in een 2e hands winkel je 'm ogenblikkelijk mee moest nemen. Misschien vind je de muziek dan nix, maar dan heb je in ieder geval iets om naar te kijken!
Dat had ik goed in m'n oren geknoopt. Dus stond ik op een mooie dag (de zon scheen, ik weet het nog precies) in een 2e hands platenzaak in een buitenwijk van Denver toen ik Physical Graffiti tegenkwam. Adem stokte in de keel...wat een mooi exemplaar! Bevend rekende ik 'm af...

Maar toen kwam de kater. In het gastgezin waar ik woonde hadden ze een stereo uit het jaar kruik MET een platenspeler. Maaaaarrrr....die platenspeler deed het niet! Uiteindelijk moest ik een half jaar wachten voordat ik 'm kon luisteren. Het was het wachten wel waard.

Nr.//Artiest//Album titel//Hoogtepunt(en)
26//Led Zeppelin//Physical Graffitti//Kashmir
27//The Beatles//Revolver//Tapeloops in Tomorrow never knows klinken errug cool
28//The Doors//LA Woman//Titeltrack
29//Paul Simon//Graceland//Tijdloos album, verveeld nooit, heerlijk in de auto
30//U2//Achtung Baby//De drive van The fly, pas op je gaspedaal!

Geen opmerkingen: