donderdag 15 januari 2009

Winterstand

Na het lezen van het verhaal van Eric, moest ik van de week ineens weer denken aan mijn eerste kevertje.
Begin 1997 was het koud in Nederland. Zo koud dat de rayonhoofden bij elkaar kwamen en er "it giet oan" werd gezegd. Op Nieuwjaarsdag reed ik langs het Noordhollands Kanaal in mijn eerste kever, met de wind in de rug reed ik prima. Totdat ineens de motor begon te haperen. Nou had ik in het blad van de keverclub wel eens gelezen dat luchtgekoelde motoren kunnen bevriezen als het buiten maar koud genoeg is. Het benzinemengsel (benzine + buitenlucht) bevriest dan in de carburateur. Maar in dat artikel stond ook dat er op het luchtfilter van een kever een zomer- en een winterstand zit zodat je kever niet stil komt te staan bij extreme kou. Door het omhalen van een palletje loopt er dan namelijk warme lucht langs je carburateur en zodoende bevriest e.e.a. dus niet.
Dus ik dacht bij mezelf "mijn monteurtje zal 'm toch wel op winterstand gezet hebben?". Nee dus.
Langzaam rolde de kever naar een parkeerplaats. Na een kwartier was de carburateur weer ontdooit en kon ik de auto weer rustig naar huis sturen. Daar aangekomen deed ik mijn verhaal aan buurman Jurg. Jurg had vroeger aan een Citroën DS gesleuteld en had wel een oplossing: een kurk om het klepje van de winterstand open te houden. Totdat de kever gestolen werd had ik inderdaad nergens last meer van, maar de dieven zullen wel gek opgekeken hebben toen ze in de zomer een kurk uit het klepje visten.

Geen opmerkingen: