donderdag 10 juli 2008

Concert

Deze hele maand hebben alle uitzendingen van Tracks iets extra's, maar vanavond heb ik echt iets bijzonders. Uit diverse optredens die Pink Floyd in de jaren '70 gegeven heeft, heb ik een concert samengesteld van een half uur. Dat was nog lastiger dan ik vantevoren had gedacht, want alhoewel Pink Floyd in 1970 de live-lp Ummagumma heeft uitgebracht zocht ik iets exclusievers. Het internet kwam hier weer bij van pas, ik kon kiezen uit een aantal (illegale) opnames. Het probleem was alleen de geluidskwaliteit.
Nog steeds is het zo dat er bij concerten mensen zijn die met microfoon in de hand opnames staan te maken tussen het publiek. Het resultaat is vaak een rumoerige, blikkerige opname waarbij je soms hele gesprekken van andere concertgangers terug kan luisteren. Zo ook met veel Pink Floyd opnames uit de jaren '70.
Met veel, maar gelukkig niet met alle! Na enig speuren vond ik vrijwel het hele Dark Side Of The Moon album en diverse out-takes van andere albums, in een voor dit soort opnames sublieme geluidskwaliteit. Dat is niet hetzelfde als de gebruikelijke radio-kwaliteit, maar ik denk dat de echte Floyd-fan het voor een keertje niet erg vindt dat er op Radio 80 heel veel ruis te horen is door de muziek heen. Vanavond luisteren dus tussen 20.00 en 22.00 uur!

Geen opmerkingen: