dinsdag 15 juli 2008

BVD

Kan iemand mij vertellen wat de status is van een verkeersregelaar? Het is geen agent, het is geen ambtenaar, het is geen parkeer- of stadswacht, maar wat is het dan wel? Eén ding is wel zeker: het zijn altijd bejaarden. En ik denk dat het vroeger ook nog allemaal ambtenaren waren die in de plantsoenendienst werkzaam waren, veel intellect stralen ze in ieder geval niet uit.
Hier in Amsterdam zijn ze voor de Noord-Zuidlijn al jaren bezig met werkzaamheden, zo werd er om onduidelijke redenen een put gegraven op de Munt. Voor mensen die Amsterdam slecht kennen, dit is een pleintje aan het eind van de Kalverstraat waar veel mensen hun fiets parkeerden. Maar dat kon natuurlijk niet zo lang Bob de Bouwer aan het graven was. Dus had de gemeente een blik bejaarden opengetrokken om een en ander in goede banen te leiden. Het enige dat die verkeersregelateurs deden was op werkdagen van 8 tot 17 uur koffie drinken bij de boekwinkel op de hoek. En af en toe iemand zeggen dat hij/zij de fiets niet tegen het hek moest zetten. Tja, daar hoef je nou ook niet direct voor gestudeerd te hebben.
Maar vanmorgen reed ik op de scooter bij het station van Zaandam waar ze een hotel aan het bouwen zijn. Om onduidelijke redenen is er sinds een paar dagen 's morgens een voetgangerstunnel geplaatst op het fietspad. Nou ja, een tunnel, een zeecontainer zonder deuren waar je met je scootertje makkelijk doorheen kan rijden. Aan beide kanten een bejaarde met een oranje hesje, oftewel een verkeersregelaar. Ik kom daar aan rijden met 50 km/u, springt die oude man op de rijbaan. Ik ben opgevoed dat je respect moet hebben voor mensen met grijze haren, dus ga ik vol in de ankers. Afstappen, lopend door de container, weg vervolgen.
Maar weer op de scooter vraag ik me af wat nou eigenlijk het nut is van deze excercitie. Als ik aan het eind van de dag weer naar huis ga is die container + bejaarden weggehaald. Heeft de overheid een geheim bezigheidsprogramma opgezet om de lokale oudjes achter de geraniums vandaan te halen?
De zogenaamde Bejaarde Veiligheidsdienst. Met geel hesje en pletterpet.

Geen opmerkingen: