vrijdag 11 april 2008

Single

Wat maakt een goede single? En dan heb ik het dus over de liedjes in de Top 40 en niet op een man of een vrouw zonder partner. Gisteravond riep ik dat ik de nieuwe single van Kelly Rowland - Work (Freemasons remix) op hetzelfde briljante niveau vind staan als Relax van Frankie Goes To Hollywood. Misschien was dat een beetje overdreven, maar Work is wel een hele goede single. Bovendien hebben beide nummers hetzelfde onderwerp. Verbaasd? Wat dacht je dan dat ze bedoelde met
Put it in
Wanna see me lose my breathe, wanna hear me moan
You gotta get it all the way in, I wanna see you work
Skip the petty needs, No time for complication
, etc.

Maar goed, om terug te keren op de vraag waar ik mee begon, wat een goede single maakt, dan denk ik dat je een onderscheid moet maken tussen een single en een liedje. Kronenburger Park van Frank Boeijen is een mooi liedje, maar geen goede single. Dat het dan toch een hit is geworden, dat is dan weer wat anders. Een goede single pakt je van het begin tot het eind, duurt het liefst niet langer dan 4 minuten en bovenal klinkt hij briljant op de radio.
Mijn top 10 aller tijden van briljante singles (in willekeurige volgorde):

The Beach Boys - God only knows
Stevie Wonder - Superstition
Frankie Goes To Hollywood - Relax
Kelly Rowland - Work (Freemasons remix)
Nirvana - Smells like teen spirit
The Beatles - Lady Madonna
Madonna - Ray of light
The Who - My generation
Michael Jackson - Don't stop 'til you get enough
Queen - Innuendo

Geen opmerkingen: