donderdag 13 december 2007

Hofleverancier

Mijn broer Jaap heeft een beetje een tik. Als ik een verkoper of winkel noem in of rond Heiloo, weet hij vrijwel direct of het een goed idee is om bij genoemde verkoper of winkel iets te kopen. Voorbeeldje: vorig jaar kocht ik een fiets bij Paul Harder in Alkmaar. Volgens Jaap was dit een oplichter. Ik moet zeggen dat ik in meer dan een jaar na aankoop van de fiets geen spijt heb van de aankoop bij Paul Harder, maar dat kan toeval zijn natuurlijk.
Twee dagen terug meldde ik hier dat mijn verstandskiezen eruit moeten. Velen hebben mij alvast op voorhand sterkte gewenst, waarvoor mijn dank. Zo ook mijn broer. Maar die wilde er nog wel even bij vermelden dat ik niet naar "die paardenslagers" in Alkmaar moet gaan, want 14 jaar geleden was hun reputatie heel slecht.
Aan de andere kant is het wel zo dat wanneer een bedrijf Jaap's vertrouwen gewonnen heeft, hij zich jarenlang hofleverancier van Jaap mag noemen. Maar voordat het zover is gaan er járen overheen. Daarmee zijn Jaap's criteria bijna net zo streng als die van de koningin.
Volgens mij vind hij dat wel wat: Koning Jaap I...

Geen opmerkingen: