woensdag 10 mei 2006

Sneltoetsen

Vroegâh waren er ook andere spreadsheet-programma's. Zo waren er onder andere SuperCalc (sommige mensen zweren hier nog steeds bij) en Lotus 123. Met Lotus heb ik zelf ook gewerkt en alhoewel ik in het begin geen groot fan was, kreeg ik op een gegeven moment handigheid met de sneltoetsen op het keyboard. Daardoor kon ik erg snel met Lotus werken en werd ik ook een erg groot fan van het programma.
Helaas voor IBM, Microsoft stal Lotus 123 van ze en kwam met Excel. Na 2 jaar op Excel te hebben gemopperd ontdekte ik dat ook dit programma gebruik maakt van sneltoetsen en het dus niet strikt noodzakelijk is om gebruik te maken van de muis. Narigheid met Microsoft is alleen dat ze denken dat ze de muis hebben uitgevonden (dat is nl weer zo'n gejatte vinding, dit keer van Apple) en daarom wordt er door MS nergens gedocumenteerd welke de sneltoetsen nou precies zijn en hoe ze werken. Daarom gaan de sneltoetsen eigenlijk ook een beetje bij overlevering. Een collega fluistert naar een andere collega: "weet je dat dit ook sneller en handiger met een sneltoets-functie kan?!?"

Twee weken geleden liep ik door de nieuwe boekenwinkel van Almere en zag het hierboven afgedrukt boekje: "keyboard shortcuts - Sneltoetsen voor Windhoos, Office, internt en e-mail" van Jacqueline Uitslag. En ja! Het bevat ook de sneltoetsen voor Excel! Ik zit er nu af en toe een oog op te werpen en het is bijna ontroerend om te lezen hoe makkelijk het kan (en hoe moeilijk het ons gemaakt wordt!). Heb jij ooit geweten dat CTRL + SHIFT + 1 de getalnotatie aanpast met 2 decimalen? Nu weet je het! Dit is de heilige graal voor Excellers!

Geen opmerkingen: