zondag 7 mei 2006

Album Top 101 - Deel XVII

17 The Doors - The Doors

Het debuut album van the Doors is voor mij een album geweest dat ik tot het beste van the Doors reken. Het is ook een album dat voor mij geladen is met een herinnering.

De broer van een jeugdvriend heeft in 1994 zelfmoord gepleegd, hij was 20 of 21 en zijn zelfverkozen dood raakte mij zeer diep. Sowieso heb ik altijd moeite met zelfmoordenaars. Zelf houd ik zo veel van het leven dat ik me bijna niet voor kan stellen dat je er uit zou willen stappen.

Anyway, die broer was een groot liefhebber van de muziek van the Doors en had ooit tegen zijn moeder gezegd dat als hij ooit begraven zou worden, hij The end van the Doors wilde laten spelen. Want "dan moeten mensen tenminste lekker lang luisteren!".

Op de dag van zijn begravenis zaten we in de katholieke kerk aan de Westerweg in Heiloo. De mis was bijna over toen dan toch dat nummer gespeeld werd. Weliswaar de gekuiste versie (het "father? yes son? I want to kill you" en "mother? yes son? I want to f..." hadden ze er maar uitgeknipt), maar toch. En over die oude speakertjes klonk die muziek beter dan ik het ooit daarvoor had gehoord en daarna ook nooit meer heb gehoord.

Geen opmerkingen: