zaterdag 27 mei 2006

De boek naar het film (of is het andersom?)

Boekverfilmingen zijn altijd lastig, zeker als het een beroemd boek betreft. Zo vond ik bijvoorbeeld de verfilming van “De Ontdekking van de Hemel” van Harry Mulisch een vreselijke teleurstelling. Het boek greep me, zorgde ervoor dat ik elke dag weer wilde lezen. Ik kon niet wachten totdat ik weer thuis was om verder te gaan. Het boek bezat ook bizarre sub-plots, twists en turns die je totaal niet verwachtte. Groot was de teleurstelling toen ik de film zag. Alles zat er wel in, maar toch ook weer niet. En wat helemaal bizar was, de Nederlanders in de film praten Engels!

Gelukkig zijn er ook boekverfilmingen die wel geslaagd zijn. Denk aan The Godfather, De Tweeling en de Band of Brothers-serie. Nu is er onlangs weer een groots boek verfilmd, De Da Vinci Code van Dan Brown. Op Hemelvaartsdag ben ik die gaan bekijken en ik moet zeggen dat het me niet tegenviel. Natuurlijk ontbraken er weer gedeeltes uit het boek (o.a. de romance tussen Robert Langdon en Sophie Neveu), maar al met al was het eigenlijk heel goed gedaan. Tom Hanks is en blijft een geweldig acteur, alhoewel hij wat meer humor in zijn rol had mogen brengen.

Het enige echte dat ontbrak was de spanning van het boek. Ook dit boek bevat de magie van de page-turner, oftewel, je wilt het zo snel mogelijk uitlezen. Uiteraard heeft de film wel spanning, maar toch overheerst het gevoel dat het allemaal een beetje voortkabbelt als een rustig Zwitsers bergriviertje in de zomer.

Geen opmerkingen: