maandag 10 april 2006

Album Top 101 - Deel XII

22 Het Goede Doel - België

Voor mijn afscheid bij de Rabobank, ik heb daar slechts 5 maanden gewerkt, wilde ik maar 1 ding: België met een handtekening van Henk Westbroek. Mijn toenmalige collega is namelijk het neefje van Henk, dus was het voor hem niet zo moeilijk om deze opdracht te vervullen. De tekst die Henk uiteindelijk op de lp krabbelde was als volgt:
Beste Peter, Van harte met je uistekende muzikale smaak. Tussen haakjes, kutbank hè die Rabo. Hartelijke groet Henk Westbroek
p.s. als je weer wat (geld?) hebt, op cd klinkt ie beter.

Voor mij is dit een geweldige plaat, vooral de teksten zijn zo briljant. Neem nou het nummer Anders Dan Iedereen. Aan het begin van de tekst denk je nog dat de zanger het meisje over wie hij zingt ooit heeft ontmoet, aan het eind blijkt het helemaal niet het geval te zijn.
De tekst van Gijzelaar is ook heel herkenbaar. Henk heeft er even de kracht niet meer voor en denkt dat het leven van een gijzelaar een utopie moet zijn, omdat je dan niet meer voor je eigen eten hoeft te zorgen of de afwas hoeft te doen.

OK, de muziek klinkt gedateerd, maar als je een nummer zo kunt beginnen:
Je kunt best vinden dat God bestaat/En alles gaan moet zoals het gaat/Dat er bazen moeten zijn en knechten/En dat daarover niet valt te vechten
Dan kan de rest van het album niet meer stuk!

Geen opmerkingen: