maandag 3 april 2006

Album Top 101 - Deel X

24 Jean Michel Jarre - Zoolook

De eerste 5 keer dat ik dit album hoorde wist ik niet wat ik ermee aan moest. Wat een rare muziek was dit! Ik was tot op dat moment gewend om een bandje een liedje te horen spelen dat je vaak ook mee kon zingen. Zelfs Jarre's eigen werk kon je tot op dat moment tenminste meeneuriën. Maar hoe doe je dat met verknipte en achtwaarts afgespeelde samples die ook nog in talen zijn die ik (nog steeds) niet machtig (ben) was?

Het muntje viel toen ik Cities in Concert had gekocht. Eén van de nummers van Zoolook, het openingsnummer Ethnicolor, stond ook op die plaat, maar skipte ik eigenlijk altijd want "dat was toch niks". Tot ik op een goed moment te lui was om de naald uit de groef te halen en er maar eens naar ging luisteren. De bas in het midden van dat nummer vrat me op met huid en haar!
Ik was "om" en besloot meteen over te gaan tot de aanschaf van Zoolook. De rest bleek minstens zo geweldig te zijn als dat ene basloopje...

Geen opmerkingen: