vrijdag 6 februari 2009

Geen Stijl

Naar aanleiding van het stukje van Daan belandde ik gisteravond weer eens op GeenStijl.nl. Normaal gesproken niet één van mijn favorieten, maar GeenStijl wil een eigen publieke omroep, PowNed, beginnen. Het hele initiatief komt op mij een beetje Don Quichoterig over, maar daar gaat het nu niet om. Op de site van PowNed stond er weer een link naar de jaarverslagen van de Nederlandse Publieke Omroep, NPO. Nu ben ik behoorlijk financieel onderlegd en schrik ik al helemaal niet snel van bedragen groter dan €100 miljoen, maar van wat ik in deze jaarverslagen las rezen mijn haren te berge. Lees je even mee in het jaarverslag van 2007?
De man die we op de eerste pagina tegenkomen is meneer Bruins Slot, de voorzitter van de hele club. Wil je weten wat die man verdient? Dat staat op pagina 61 (€200k). Maar goed, dat is nog niet zo schokkend. Wat ik wel erg schokkend vond was het budget van de NPO. Jaarlijks krijgt deze club €746 miljoen subsidie! Daarvan gaat er €135,5 miljoen naar de NOS (p 59). Weet je wat ze daarmee doen? Het Journaal, Studio Sport en het radionieuws uitzenden! Voor 135,5 miljoen!
Maar het wordt nog erger. Alsof de ruif daarmee nog niet genoeg gevuld is, krijgt de NPO ook nog €1,3 miljoen van kabelmaatschappijen voor de doorgifte van de signalen van Nederland 1, 2, en 3 en Uitzending Gemist. Dat betalen wij dus ook nog eens allemaal! Als we uit gaan van 16 miljoen Nederlanders dan hebben we afgelopen jaar €46,71 pp bijgedragen aan de NPO. En wat krijgen we ervoor terug? Sacha de Boer, de Olympische Spelen en het voetbal.
Van die €746 miljoen gaat er trouwens €409 miljoen (p 59) naar de overige publieke omroepen zoals de VARA, BNN en de AVRO. En voor dat geld maken ze dan weer van die pareltjes als Boer Zoekt Vrouw en Arbeidsvitaminen.
Het allerergste is misschien nog wel dat in 2006 de NPO niet uit kwam (p 43) en eenmalig een extra som geld kreeg om het tekort te dichten. À raison van €86,5 miljoen (p 59).
Ongelooflijk dat dit nog kan in Nederland...

1 opmerking:

Daan zei

Hoor ik hier het 28.000ste Powned-lid?