vrijdag 14 november 2008

Nieuw

Al een tijdje heb ik geen update meer geplaatst op dit log. En dat terwijl ik best wel wat te melden heb. Zo heb ik de laatste tijd heel veel muziek "gevonden" op mijn harde schijf (geen idee hoe het er is gekomen! ;-).
Zo zijn er onder andere de nieuwe albums van Queen & Paul Rodgers, Grace Jones, Guns 'n Roses en Novastar die mijn aandacht trokken deze week. Ik zal ze even kort behandelen.

Queen & Paul Rodgers - The Cosmos Rocks
Het album doet wat de titel beloofd, het rockt de pan uit. Maar wat ik bij het Queen onder Freddie Mercury juist zo leuk vond was dat het niet alléén maar rock was, maar ook een juiste dosis camp, opera en pop. Dat is nu dus helemaal over. Paul Rodgers is een geweldige zanger, maar of dit nou de richting is die je als groep met zo'n historie zou willen... Laat ik het zo zeggen, ik heb Freddie nog nooit zo gemist als bij het luisteren naar dit album.

Grace Jones - Hurricane
19 jaar geleden bracht Grace haar laatste album Bulletproof Heart uit. Met dit album gaat ze terug naar het begin van haar carriëre met ultra strak geproduceerde reggae op een pompende beat. Op het album heeft ze samengewerkt met onder andere Brian Eno, Tricky en Wendy & Lisa. Het resultaat is er ook naar, individueel zijn het hele goede nummers, als album vind ik het een beetje veel van het goede achter elkaar. Maar ik ben dan ook geen reggae liefhebber.

Guns 'n Roses - Chinese Democracy
Op het album van GNR hebben we ook al zo lang moeten wachten, 14 jaar als ik me niet vergis. Al die tijd is Axl Rose, wat trouwens een anagram is voor "oral sex", in de studio druk bezig geweest met dit album. Binnen afzienbare tijd hadden de Guns in GNR, bassist Duff McKagan, drummer Matt Sorum en gitarist Slash, er geen kracht meer voor en begonnen voor zichzelf als Velvet Revolver. Toen ook nog slaggitarist Gilby Clarke vertrok was het verhaal van de kleine negertjes compleet en zat Axl alleen op het hek. Hij stortte zich vervolgens op de plastische chirurgie en op het maken van dit album. Al jaren wordt dit album aangekondigd en vervolgens weer uitgesteld, maar nu is het er dan echt. Wat ik er van vind? Geen idee! Ik kom niet verder dan nummer 1. Morgen maar weer eens proberen om er naar te luisteren...

Novastar - Almost Bangor
Wat is dit een vreselijk mooi album. Het past ook zo mooi bij de tijd van het jaar. Het zijn allemaal nummers waarbij de blaadjes op de grond vallen. En als je dan lekker bij de haard zit met een boek, poes op schoot en dit album aan op de achtergrond, dan is het echt stil genieten. Een absolute aanrader.

Geen opmerkingen: