dinsdag 4 november 2008

Hoop

Vandaag zijn er verkiezingen en net zoals veel mensen denk ik dat de wereld beter af is als Obama wint. Dat heeft weinig met de inhoud van Obama's debat of met zijn "punten voor verandering" te maken, maar meer met het idee dat als McCain omvalt, Sarah Palin de leider van de vrije wereld wordt. Een vrouw die tot 3 maanden geleden de aardappels schilde in Alaska moet dan de troepen in Irak gaan aanvoeren! Het moet toch niet gekker worden.
Het valt mij altijd op dat veel mensen in Nederland een beeld van Amerika(nen) hebben dat maar ten dele klopt. Vooral in de Nederlandse media is men er goed in om conservatief Amerika af te schrijven als idioot en/of niet aanwezig. Tot nu toe staat Obama aan kop in de peilingen, maar toch... Jaren terug woonde ik een jaar in Amerika, in een conservatieve gemeenschap. De kracht van die gemeenschappen en de macht van de kerken in die gemeenschappen is iets dat ons hier in Nederland hooguit doet denken aan situaties uit de jaren '50. Dominees die een stemadvies geven, gewone burgers die een "prayer-group" opzetten om te bidden voor de nieuwe president (de Republikeinse kandidaat, natuurlijk), het was 10 jaar terug nog volstrekt normaal. Inmiddels is de tijd daar ook voortgeschreden, heb ik begrepen, en krijg ik signalen dat het niet meer is zoals ik het gezien heb. Dat hoop ik dan maar. Morgenochtend weten we bij het opstaan welke geschiedenis er geschreven is.

Geen opmerkingen: