dinsdag 18 maart 2008

Modezin

Laatst zat ik naar het vreselijke tv-programma Room 101 te kijken, een programma waarbij een bekende Nederlander zijn of haar ergernis naar een fictieve kamer mag laten verplaatsen. De betekenis van die kamer is me trouwens volstrekt onduidelijk. Net alsof die kamer dient als een chirurg die operatief je ergernis verwijdert. Maar goed, Erik van Muiswinkel zat daar en een ergernis van hem is het gebruik van de zin "Dan heb ik zoiets van...". Mensen die die zin gebruiken bedoelen vaak "Dan denk ik bij mezelf" of "Dan weet ik" of "Dan voel ik" of een andere variant.
Ik ben er eens op gaan letten en het is inderdaad irritant als mensen dat gebruiken. Want het is net alsof ze zich verschuilen achter iemand anders, alsof zij die mening niet hebben maar dat zij alleen maar ventileren wat andere mensen denken. Nonsense! Als je wat vindt, als je wat denkt, als je wat voelt, zeg het dan. Anders dan heb ik zoiets van...jammer.

Geen opmerkingen: