dinsdag 1 mei 2007

In de Lorem

Als ik in (het bij de Apple bijgeleverde programma voor het maken van websites) iWeb een pagina aanmaak, krijg ik altijd een standaardtekst voor mijn neus geschoven. Die tekst begint altijd met "Lorem ipsum...". Tot voor kort wist ik niet wat het betekende, maar sinds vandaag ben ik wijzer. In het kort is het loze tekst die degene die de opmaak verzorgd moet laten zien waar de tekst ongeveer zal komen te staan op het document dat je wilt gaan publiceren. Dat geldt voor boeken, tijdschriften, maar ook voor webpagina's. Dat wist ik dus niet. Ik dacht dat Apple die tekst verzonnen had, maar het stamt al ergens uit de 1500-en.

Lorem ipsum is in het Latijn, maar je kan ook een Nederlandse tekst gebruiken. Bijvoorbeeld de eerste pagina van de Max Havelaar of van Gewassen Vlees. Of nee, dan valt iedereen meteen in slaap. Dan maar beter in het Latijn.

Geen opmerkingen: