dinsdag 23 december 2008

Lennon

Op dit moment lees ik John, een boek over John Lennon geschreven door zijn eerste vrouw Cynthia. Mensen die mij wat beter kennen weten dat ik een behoorlijke liefhebber ben van het werk van The Beatles. Halverwege de jaren '90 "ontdekte" ik die muziek en werd vrijwel meteen gegrepen door de verhalen die achter heel veel nummers schuil gaan. Ik verslond de boeken die mij meer inzicht zouden verschaffen in de band en de muziek, en in vrijwel alle boeken werd Cynthia afgeschilderd als de vrouw aan de zijlijn die John het huwelijk in had gelokt met een zwangerschap.
Het is niet echt verwonderlijk dat Cynthia een iets andere kijk op haar rol in het verleden van John en The Beatles heeft. De hoofdlijnen van haar verhaal zijn dat ze echt wel uit liefde getrouwd zijn, maar dat ze gedurende het huwelijk uit elkaar gegroeid zijn, oorzaak: druggebruik van John waarin Cynthia niet mee wilde gaan. Al met al eigenlijk niets nieuws, maar het boek biedt wel een inzicht in John's privéleven in de beginjaren van The Beatles.
Op dit moment ben ik in het verhaal midden in de scheiding, dus weet ik nog niet hoe het verhaal precies afloopt, maar wat ik al wel weet is dat John later Yoko ook bedroog tijdens het zgn. "Lost Weekend" in de jaren '70. John woonde toen iets van een jaar in LA met zijn assistente May Pang. In die tijd gebruikte hij heel veel drugs, dronk heel veel met zijn maatje Harry Nilsson en uit die periode stamt ook de allerlaatste opname van Paul McCartney en John. Paul zocht John op om te kijken of er nog iets van de vriendschap van vroeger over was. Ze maakten samen muziek en gingen ieder weer een kant uit.
Uiteindelijk ging John weer terug naar Yoko en de hele periode in LA werd afgedaan alsof het een vakantietripje was van een paar dagen. Jammer dat ze dat bij Nu niet weten.

Geen opmerkingen: