maandag 22 december 2008

Brood

Als kerstpakket heb ik dit jaar echt iets nuttigs gekregen, namelijk een broodbakmachine. Na de kurkentrekkers met konijnenoren, gezelschapsspellen, bussen slagroom en zakken met pinda's ben ik verguld met dit, overigens volstrekt overbodige, cadeau. Bij de Albert Heijn op het dorp had ik vrijdag kant-en-klaarbroodmix gekocht; dan kon er tenminste niets fout gaan.
Vrijdagavond heb ik 'm meteen geprogrammeerd voor zaterdagochtend en toen we wakker werden hadden we vers brood! Ik kan nog goed herinneren hoe mijn opa een fase had waarin hij zelf brood bakte. Dat brood was zo hard en totaal niet gerezen dat je er iemand een gat mee in zijn hoofd kon slaan. Het enige voordeel van dat brood was dat je er maar heel weinig van hoefde te eten, want het vulde als een gek.
Het brood uit de broodbakmachine heeft daar helemaal geen last van. Luchtig, knapperig en bijzonder smakelijk. En nu maar experimenteren! Nootjes erbij, rozijnen, geconfijte vruchtjes...jammie, ik heb nou helemaal zin in kerst!

Geen opmerkingen: