donderdag 11 december 2008

Forens

Met de scooter in puin moet ik nu wel weer met de trein naar kantoor forenzen. Na een afwezigheid van ruim een half jaar vallen bepaalde dingen meteen op. Zo heeft NS al een tijd terug haar omroepmeldingen op de stations gewijzigd. Tegenwoordig hoor je niet meer dat de trein vertraging heeft, maar dat hij "over enkele minuten aan zal komen". Dat is de positivisering van een negatieve boodschap. Waar ik trouwens een geweldige hekel aan heb. Als een trein niet op tijd is, is die trein vertraagd. Daar verander je niets aan door het anders te brengen.
Nog iets dat mij opviel afgelopen week. Forenzen hebben eeuwig haast. Haast om de trein te halen, haast om in te stappen, haast om uit te stappen, haast om de tram te halen, haast om naar kantoor te lopen. Pfffff... Mensen! Ontspan!
Nou werk ik voor een bedrijf met flexibele werktijden en uit het verleden weet ik dat je dan een gezegend mens bent. Want met al het geprietpraat vanuit de overheid dat er te veel files staan en dat (kantoor-)mensen toch vooral gespreider over de ochtend moeten beginnen met werken, is het nog steeds zo dat menig werkgever dat helemaal niet wil. Nee, want dan kunnen ze niet bijhouden wie hoeveel uur werkt. En God verhoedde dat je 5 minuten te kort werkt. Dan valt het bedrijf om als iedereen dat doet!
Ik weet het veel beter gemaakt. Stel elk mens verantwoordelijk voor zijn/haar eigen werk en als hij/zij dat werk in 2 uur per week kan, fantastisch! Kan hij dat in 60 uur, ook goed, maar kom dan niet zeuren dat je het zo druk hebt. Moet je jezelf beter organiseren.
Ach, het leven zou zo veel makkelijker zijn als iedereen was zoals ik... :-P

Geen opmerkingen: