donderdag 16 oktober 2008

Heg

Afgelopen voorjaar hebben we herdacht dat mijn auto 11 jaar geleden gestolen werd.
Ik herinner het me als de dag van gisteren. 's Avonds zou ik naar een concert gaan met vrienden en het leek me wel handig om daar met de auto heen te gaan. Ik werkte destijds in Amsterdam Zuid, vlakbij waar nu het gebouw van de ABN Amro staat. Tegenwoordig heet de straat waar ik geparkeerd stond de Gustav Mahlerlaan, maar destijds heette het de Karel Lotsylaan. Echter, toen men er achter kwam dat Karel Lotsy fout was geweest in de oorlog, hebben ze de laan herdoopt. Er is dus weinig hoop voor de fouteriken van de 21e eeuw, zoals Rijkman Groenink, dat er ooit nog een straat naar hen vernoemd zal worden. Anyway, 's ochtends had ik mijn auto geparkeerd, aan het eind van de middag loop ik terug en......weg! Eén van de raarste ervaringen die ik ooit heb gehad. "Ik had 'm hier toch neergezet?!?!".

In het boek "De Vliegeraar" stelt een personage dat zelfs liegen stelen is (en dus moreel verwerpelijk); je steelt iemands recht op de waarheid. Zo ver zou ik niet willen gaan, maar als we die lijn doortrekken is vandalisme ook stelen. Want je steelt dan iemands recht op een werkende telefooncel/bushokje/heg, etc. Ja, inderdaad een heg. Gisteren reed ik langs een heg waarop met een spuitbus door een halve zool een tag gespoten was. Op een heg! Ben je dan wel goed bij je hoofd?
Trouwens, dit is ook diefstal. MTV gebruikte deze slogan een jaar of 20 terug al een keer.

Geen opmerkingen: