donderdag 29 mei 2008

Pinkpop

Morgen begint het Pinkpop festival in Landgraaf. In 1994 heb ik eenmalig het genoegen mogen smaken om bij Pinkpop aanwezig te zijn. Met mijn goede vriend Bart togen we naar Landgraaf waar we twee nachten door hebben gebracht in een tentje. Nee, niet op de Pinkpop-camping, maar ergens bij een boer ofzo. Bij de bands die we toen gezien hebben zaten achteraf legendarische namen zoals Smashing Pumpkins, Urban Dance Squad en Rage Against the Machine. Maar wat ik me herinner van de optredens van deze bands is van de eerste twee dat ik met de vingers in mijn oren op het veld heb gezeten en bij de laatste dat we hamburgers gingen halen. Wat een herrie was dat!
Maar er stonden ook een stel bands op het programma die bij mij een verpletterende indruk achterlieten zoals Björk, Crowded House, Daryll Ann en vooral The Orb. The Orb was eigenlijk een dj-set annex synthesizer groepje, maar in 1994 was wat zij deden revolutionair. Ze waren toen de afsluiter van Pinkpop en hadden een lichtshow meegenomen die werkelijk ongelooflijk gaaf was. De meeste mensen die voor de keiharde gitaren kwamen hadden na de eerste tonen het veld verlaten, maar dat gaf ook een beetje lucht op dat veld. Ik herinner me dat ik op een gegeven moment om me heen keek en allemaal mensen als betoverd naar dat podium zag staren.
Na een teleurstellend begin, was The Orb een overheerlijk toetje.

Geen opmerkingen: