maandag 5 mei 2008

Nederpop

Afgelopen zaterdagnacht werd de nacht van de Nederpop uitgezonden op Nederland 3. Het programma werd gepresenteerd door Matthijs van Nieuwkerk, Leo Blokhuis en Fenno Werkman. Vooral de laatste werkte behoorlijk op mijn irritatiegraad.
In de jaren '80 en '90 hebben de omroepen hun archieven geschoond en bij dat schonen is er veel materiaal verloren geraakt, weggegooid, maar vooral ook gejat. Het is op z'n minst apart te noemen dat deze meneer Werkman heel veel materiaal dat bij de omroepen weg is in zijn privé-archief heeft staan. Matthijs vroeg hem bij vrijwel elk fragment "hoe kom je daar nou weer aan?". Waarop de man dan antwoordde dat hij het in zijn brievenbus gevonden of destijds "gered" had van de prullenbak. Ja ja, en ik ben eigenlijk Peter McCartney, de oneigenlijke zoon van Sir Paul.
Wat ook wel apart is aan "muziekkenners" zoals Matthijs en Leo, is dat ze hun eigen jeugdsentiment niet zien maar die van een ander wel. Heel veel lullige, gedateerde Top 40-bandjes uit de jaren '60 en '70 passeerden de revue, maar vanaf mid-jaren '80 verschoof de aandacht van Top 40 naar de Scherpe rand van platenland.
Zo was daar de uitgebreide aandacht voor de Urban Dance Squad, een band die in de jaren '80 vooral bejubeld werd door de professionele azijnpissers van Oor. Volgens Oor hebben ze het beste Nederpop album aller tijden gemaakt, Mental Floss For The Globe. Kan jij er een hit van noemen? Precies! Ik ook niet! En, oh ja, UDS (de afko doet 't heel goed in het wereldje) hebben een keer opgetreden in The Tonight Show van destijds nog Johnny Carson. Alleen was Carson er niet, maar Jay Leno. Wow! Dan ben je toch echt wel heel erg toonaangevend en baanbrekend geweest. Not!
Ik had de avond opgenomen op mijn oude videorecorder, maar die weigerde halverwege dienst. Ik weet nog steeds niet of ik daar blij om moet zijn of niet.

Geen opmerkingen: