donderdag 2 november 2006

Eiland

Een paar maanden geleden schreef ik al een aantal keer over stupide songteksten, maar van veel mensen heb ik begrepen dat zij zoiets hadden van "wat maak jij je nou weer druk om niets". Dames en heren, ik heb het lek boven! Kijk, in onze jeugd hebben wij allemaal de ene na de andere stupide songtekst gezongen. Neem nou deze:

Op een onbewoond eiland
(...)
Geen pietsie pech, want je hoeft er niets
Valt er niet van je fiets
Ligt op je luie haidewiets

Wat is een "pietsie pech"? Een klein beetje pech? OK, dan. De laatste die dat zei is overleden net na de Boerenoorlog in Zuid Afrika. En wat is in vredesnaam een "haidewiets"? Het staat niet in de Van Dale, het is geen straattaal, dus wat is het dan? Zeer waarschijnlijk wordt er de kont bedoeld, maar mocht er niet twee keer in 1 liedje aan dat lichaamsdeel gerefereerd worden.

Op een onbewoond eiland
Zijn alle dagen fijn

Heb je wel eens Expeditie Robinson gezien? Op een onbewoond eiland is het gewoon zwaar kl0te! Je mag blij zijn als je alle tanden nog hebt na een verblijf van 4 weken. Vorig jaar was er een meisje bij Expeditie Robinson die zo verschrikkelijk last van vitaminegebrek had gehad dat heur haar was uitgevallen. Ja, op een onbewoond eiland is het prachtig, maar wel als er een Albert Heijn staat om je groenten en fruit te halen!

'k Had vanmorgen al voor dag en dauw
Een punaise in mijn voet
Marmelade op m'n linkermouw
Ei te zacht, ik word niet goed

Dit zijn dus de problemen van kinderen in de jaren '80. Een punaise in je voet, jam op je mouw en een ei dat te zacht gekookt was. Mijn god, het is een wonder dat deze generatie nu nog leeft! Of heb ik een nieuwsbericht gemist? "Hedenmorgen zijn er weer 237 mensen in de leeftijd van 30-40 jaar in Het Gooi overleden aan de gevolgen van verwendheid zoals ingezet in de jaren '80".

En toen ik mijn fiets besteeg (alsof het een paard is!)
Je raadt het reeds: (reeds? Tekst van Wim T Schippers?)
(...)
En de tram die ik toen nam
Bleef steken in de steeg

Wat een lariekoek is dat, zeg. De tram bleef steken in een steeg. Hoe kan dat nou? Ze hebben het spoor van die tram daar toch aangelegd? Hoe kan een steeg zich dan van de 1 op de andere dag versmallen? Is er wat in die steeg neergezet waardoor hij ineens versmald is? Waarom rijdt de chaufeur van die tram dan die steeg in? Het klopt van geen kant!

Om een en ander even af te ronden, wat ik dus wil zeggen is dat als een hele generatie kinderen dit soort pulp klakkeloos meezingt zonder ooit een kritische vraag te stellen, hoe kan je dan verwachten dat ze uitgebreid de teksten van de Zeeuwse boterbabbelaars gaan ontleden? Nee, die zingen ze ook allemaal mee terwijl die ook weer nergens over gaan.

Geen opmerkingen: