vrijdag 15 oktober 2010

Dajak

Op het gevaar af dat ik door hip Nederland als "not-cool" wordt weggezet, moet ik hier toch wat kwijt over de, in mijn ogen, meest bizarre vorm van mode: de training tot Dajak.

Het is alweer even geleden dat ik dit verschijnsel voor het eerst zag en in het begin denk je nog "wat een vreemde vogel was dat". Maar nu het mode begint te worden, lijkt het wel of de hele stad vol begint te lopen met de meest vreemd gevederde paradijsvogels. Waar ik het over heb? Over het piercen van de oren om vervolgens in de gaten steeds grotere discussen te plaatsen totdat je een gat hebt waaraan je je paraplu te drogen kan hangen. Of je borrelglaasje. Of je aansteker. Of...de mogelijkheden zijn eindeloos!

Inspiratie voor deze oorringen is onder andere opgedaan bij de Dajaks in Indonesië. De vrouwen daar hebben dit soort lichaamsversiering al eeuwen. Ik kan mij nog herinneren dat we op de lagere school voor het eerst een plaatje zagen van die vrouwen. De hele klas moest lachen.
Nu zijn er dus volwassen mensen die er ook lekker "tribal" bij willen lopen. Prima. Jouw vrijheid, jouw lijf, doe lekker wat je leuk vindt. Mag ik je dan wel uitlachen?

Geen opmerkingen: