donderdag 4 maart 2010

Top 3

Vanavond geen Tracks, maar wel weer eens een ouderwets logje. Er moet mij namelijk eens wat van het hart. Het gaat over de reclames op tv. De top 3 van de meest irritante reclames van dit moment.

Nummer 3: De Kruidvat dame
Bij Kruidvat verwarren ze "enthousiast" met "schreeuwen". Vorig jaar zomer hebben ze deze dame ingehuurd om de spotjes in te laten spreken. Nou ja, spreken, sprak ze maar! De communicatie geschiedt op het niveau van een gemiddelde brulboei.
Toen ze deze dame net hadden geïntroduceerd was het echter nog erger en heb ik (eerlijk waar!) een mailtje gestuurd naar Kruidvat. De strekking was dat het natuurlijk prima is als ze een nieuwe stem hebben, maar wanneer je wegens ergernis je radio uitzet de boodschap het doel voorbij schiet. Mijn vraag was om de dame voortaan wat minder te laten schreeuwen. En zowaar, het werkte! Ongeveer 6 maanden lang sprak de dame de boodschappen van Kruidvat op normale toon voor. Nu zitten we echter weer op het initiële niveau. En nu gaat de radio echt uit als ik dat mens hoor en de tv op een ander kanaal. Wat een drama!

Nummer 2: "Geïnspireerd door gen-technologie"
Er is, dames, een nieuwe creme op de markt. Eén of andere kwakzalver heeft een zalfje gevonden die nu toch echt de rimpels terug gaat dringen en je weer net zo strak zal maken als je dochter van 16. Wat dit allemaal mogelijk maakt? Gen-technologie. Of, om preciezer te zijn, het is geïnspireerd door gen-technologie.
Wat is dit voor klinkklare onzin? Welke halve zool heeft dit bedacht? Want in de zin zit namelijk al de fraude besloten: Geïnspireerd door gen-technologie. Met andere woorden, ergens in de verte heeft bij het ontwerpen van dit pracht product een tv aangestaan waarop een aflevering van CSI werd vertoond en toen raakte men geïnspireerd door de gen-technologie.
Eerlijk gezegd kan ik me er niks bij voorstellen hoe die inspiratie door moet werken in jouw zalf. "Deze mayonaise is geïnspireerd door de kracht van tomaten. Het smaakt er niet naar, het is niet rood, maar het is er wel door geïnspireerd."
Pffff... Als je het heel snel zegt, lijkt het bijna te kloppen...

Nummer 1: De KinderBueno "heer"
De reclame die eigenlijk de loden leeuw had moeten krijgen, als je het mij vraagt. Voor diegenen die deze niet kennen, een meisje loopt in gedachten op het station, ziet een snoepautomaat en denkt "ha, lekker, een KinderBueno, daar heb ik nou net zin an". Helaas wordt zij op dat moment echter van rechts ingehaald door de grootste hufter op tv sinds Rik Brandsteder: de jonge, sportieve man. Het blijkt dat hij haar herkend als zwemster (?) "Femke Heemskejjjk" (ook deze ongelooflijk irritante persoonlijkheid heeft nooit spraakles gehad en kan daarom de RRRRR niet uitspreken) en dat hij ook zin heeft in zo'n overheerlijke KB. Al voordringend en kauwend op zijn KB zegt hij dan ook nog "je kunt niet altijd de snelste zijn, he".

Wacht even, rewind! Je dringt voor bij de snoepmachine en daar blijft het niet bij, nee, je moet het er ook nog eens inwrijven dat jij de laatste KB neemt. Wat een heer! De muziek van die reclame van Sire, ongemerkt worden we steeds asocialer ("en van je hela hola zak maar in de stront"), kan er zo achteraan gemonteerd worden. Een zeldzame eikel!
Ineens begrijp ik ook waar de letters KB voor staan. KutBal natuurlijk.

Geen opmerkingen: