donderdag 23 april 2009

Wasbeer in zicht

Nu Blof dan eindelijk begrijpelijke teksten schrijft, moet er toch minimaal één Nederlandse band zijn die dat stokje overneemt. Genomineerd in de categorie "meest stupide teksten aller tijden": de Haagse band Racoon.
Bij de bandnaam gaat het eigenlijk al mis, want een wasbeer is een raccoon. Juist. Met twee C's. Met één C is niets, niet bestaand. Althans in het Engels. Het is niet eens een woordgrapje zoals Beatles of Led Zeppelin. Maar goed, laten we niet op alle slakken zout leggen.
Toch is er een slak die wel van zout voorzien mag worden en dat is de tekst van hun laatste single, My Town. Om te beginnen is daar de openingszin:

We got a supermarket and a church
For anyone who’s got the urge


Ik zie die schrijver zo voor me, denkend dat hij een liedje wil schrijven over een dorpje in Nederland. Het lukt allemaal niet echt makkelijk, "weet je wat, ik schrijf gewoon op wat ik zie".
"We hebben een supermarkt, kroeg en kerk...mmmm...kerk is church....wat rijmt er op church...mmmmm...urge! Cool! We hebben onze openingszin!"
Tja, alleen is het jammer dat 'for anyone who's got the urge' niet hetzelfde betekent als 'voor wie daar zin in heeft'. Ergo, het hebben van 'the urge' duidt op aandrang (van ontlasting) of een sexuele afwijking. Oftewel, in het dorp van Racoon hebben de inwoners plasseks in de kerk. Ach, het wijkt iets af van wat ik vermoed dat er bedoeld wordt.
We gaan verder.

Every night you woke up
In lost and found you see


OK, de afdeling Lost & Found in Angelsaksische delen van de wereld is wat wij Gevonden Voorwerpen noemen. Dan wordt het dus: elke nacht werd je wakker/bij gevonden voorwerpen, weet je. Het slaat helemaal nergens op!
Gelukkig zijn we er nog niet, het beste moet nog komen:

Get my kicks more than a lot
The more I get the more I lose my appetite
And that´s not right
I’ll stay in
My town


Vertalen we dat, dan krijgen we iets van:
Heb het vaak naar mijn zin
Des te meer ik krijg, des te vaker raak ik mijn smaak kwijt
En dat klopt niet
Ik blijf in
Mijn dorp

Moet ik meer zeggen? Begrijp me goed, ik ben ook geen drs in de Engelse literatuur, maar ik schrijf en zing dan ook niet dit soort liedjes.
Tip voor Racoon: spoor je oude leraar Engels eens op en leg de teksten aan hem/haar voor die je van plan bent om uit te geven. Misschien wordt het dan nog eens wat in Engeland met jullie bandje.

Geen opmerkingen: