zaterdag 31 maart 2007

Camera's

Tegenwoordig word je overal gefilmd. Je kan geen winkel meer in gaan of je ziet jezelf een mandje pakken en de groente en fruit inspecteren. Ook in de grote steden word je gefilmd, bijvoorbeeld als je op straat loopt. Maar uiteraard de irritantste camera's zijn de camera's die door de politie zijn neer gezet om te zorgen dat iedereen zich aan de snelheidslimiet houdt. Dat gaat tegenwoordig op een steeds sluwere manier. Waar men voorheen een kind liet spelen op de achterbank, of men zich bediende van auto's met buitenlandse kentekens (beide methodes zijn trouwens door de rechter verboden), is het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld om de camera verdekt op te stellen. Zo kun je de camera natuurlijk vol in het zicht monteren, maar dat zou de verkeersveiligheid alleen maar ten goede komen. Beter is het om het ding achter een verkeersbord neer te zetten zoals ik vandaag zag, of om 'm in een vuilcontainer met een gat ter hoogte van de lens te doen om van daaruit te flitsen.

Uiteraard weet ik niet hoe het met jou zit, maar ik word er steeds meer paranoïde van. Tegenwoordig zie ik overal langs de weg camera's. Gisteren ook weer. Ik rij naar huis vanuit Zaandam en dan rijd ik om de drukte te vermijden langs het Ahold HQ, richting Westzaan, dat is een industrieterrein. Zie ik daar ineens langs de kant van de weg in de verte een vierkante doos staan. Kijken. Nog eens kijken. Dat lijkt wel een GFT-politiecamera-bak-geval. In de ankers. Ik kom dichterbij en zie dat de vierkante doos een hoofd heeft. En beweegt! Nog iets dichterbij.

Het was een gehandicapte in zijn electrische rolstoel.

Zonder camera.

Geen opmerkingen: