maandag 15 februari 2010

Veel nieuws!

Er is de laatste tijd veel nieuws uitgekomen, ik bespreek een paar nieuwe albums.

Jurk - Avondjurk
Al jaren kijk ik naar die jury programma's zoals Idols e.d. en dan hoor ik de jury vaak zeggen "als je zingt geloof ik je niet" en tot ik dit album hoorde begreep ik nooit echt wat ze bedoelden.
Het is vreselijk gehyped, dit album van de mannen van Draadstaal. Het zou in het verlengde van Neerlands Hoop zijn gemaakt. Maar als het in het verlengde van iemand staat is het misschien wel van Veldmuis & Kemper (en dat is niet als compliment bedoeld).
Het lijkt het hele album wel alsof een typetje uit Draadstaal het ingezongen heeft. Alsof ze het niet menen. De volgende keer als ik Dennis van de Ven tegenkom op de Herengracht (zijn producent zit een paar pandjes van mijn werk verwijderd) zal ik het hem eens vragen: "Zeg, dat album van jullie, dat was toch een geintje? Zeg alsjeblieft "ja"...".
* (uit 5)

Massive Attack - Heligoland
In de wereld van Massive Attack is alles donker, negatief en gedeprimeerd. Weinig opwekkends dus. En toch...als ze muziek maken klinkt het gewoon mooi. Totaal ongeschikt voor de radio, maar thuis, de gordijnen dicht en de lichten uit en dan dit album. Prachtig!
**** (uit 5)

Alicia Keys - The Element Of Freedom
Zonder twijfel de mooiste vrouw uit de huidige muziekscene. Maar buiten dat is het muzikaal ook vrijwel altijd dik genieten. Dit nieuwe album stelt dan ook niet teleur. De hoogtepunten zijn trouwens wel vooral de singles, waarbij met name Empire State Of Mind zonder Jay Z een verademing is (hoe die drums erin vallen op 30 seconden voor het eind...smullen!).
**** (uit 5)

Geen opmerkingen: