donderdag 3 december 2009

Jeff Buckley - Grace I

De AlbumTracks komen in december van het album Grace van Jeff Buckley.

Mijn eerste kennismaking met Jeff Buckley kwam toen ik in april 1997 op een platenbeurs in Utrecht op aanraden van een hele goede vriend de cd-single van Last Goodbye kocht. Wat een mooi nummer! Maar, zoals dat gaat, ik vergat de cd-single na die ene keer draaien en hij belandde op de stapel "nog eens beluisteren" waar bij mij alles wat ik "leuk", "interessant" en "mooi" vind belandt. Om het dan nooit meer te beluisteren.
En toen overleed Jeff Buckley in mei 1997. Hij was een eindje gaan zwemmen in de Mississippi. Met zijn schoenen aan. De onderstroom kreeg hem te pakken en weg was dit vreselijk grote talent.

Weer was het die goede vriend die me dit nieuws telefonisch meldde. "Ach", zei ik, "elke dag overlijden er mensen, wat is er zo bijzonder aan deze?". Totale verbijstering aan de andere kant van de lijn! "Luister jij maar eens naar Grace en dan lullen we wel weer verder!"

Gehoorzaam toog ik richting een platenboer en schafte Grace aan. Thuis gekomen zette ik de cd op, bereid om deze favoriet van de scherpe platenrand van Nederland volkomen neer te sabelen. Ik luisterde, kwam aan het eind van de cd en dacht "wat was DIT!". En meteen zette ik 'm weer op. De dag erna nam ik 'm op de Discman mee naar mijn werk. En in de week erna luisterde ik maar naar 1 ding: Grace van Jeff Buckley. Wat kwam dit hard binnen, ik was er helemaal van slag van.

Vanavond dat nummer dat ik voor het eerst hoorde, Last Goodbye. Een laatste zwaai naar een verloren gewaande liefde? Ach, het had ook zo maar voor Ramses geschreven kunnen zijn.

Geen opmerkingen: